قانون اراده در سلوک صدیقین
نویسنده
چکیده مقاله:
انسان به نیروی عقل در مقام کردار قرار میگیرد. کردار انسانی ساختۀ شناخت و خواست (= اراده) اوست. کردارهای عقلی تابع قانونهای واقعیاند که میتوانند و شایستهاند که اراده را متعیّن سازند. عقل این قانونها را کشف میکند و خود را به پیروی از آنها ملزم میبیند. نبرد عقل با خواستههای غریزه تا منضبط کردن آنها لازم است، لیک بخش قابل توجهی از تواناییهای عقل در نگهداشت غرایز از طغیان و سرکشی در برابر قانونهای کرداری هزینه و صرف میشود. در کنار این شیوه از سلوک، سلوک دیگری است که تمام تواناییهای عقل شناختاری و کرداری را در عالیترین وضعیت ممکن متمرکز کرده، نیروی غرایز به تبع آن به نیکی و درستی میگراید. در نوشتار حاضر، این سلوک به ملاک نام برهان صدّیقین، سلوک صدّیقین نامیده شده است؛ زیرا تصدیق شناختاری نخست در آن به امری تعلق میگیرد که در واقع، بر همه چیز تقدم دارد و اراده نیز از خواست و فرمان او متعین میشود. سالک و روندۀ این مسیر حرکت خود را یکسره از توجه تام به خدا آغاز میکند و هرچه را در مسیر خود میبیند در حیطۀ توجه به خدا مییابد تا به مقصد خود که خداوند است، برسد.
منابع مشابه
حاکمیت اراده در قانون حاکم بر ارث
چکیده علی رغم هم گرایی انجام شده در عرصه بینالملل خصوصی، قواعد حل تعارض راجع به ارث همچنان از متعارضترین قواعد حل تعارض در میان کشورها است. نه تنها درباره عامل ارتباط راجع به ارث بلکه درباره دسته ارتباط ارث نیز اختلافات قابل توجهی در بین قوانین کشورها مشاهده میشود. در به کارگیری عامل ارتباط برخی کشورها با تبعیت از نگرش گثرتگرا با تفکیک اموال منقول و غیرمنقول متوفی هر یک را تابع قانون یک کشو...
متن کاملتبعیّت مسئولیّت قراردادی از اراده طرفین در قانون مدنی ایران
ماده 221 قانون مدنی ایران در مورد جبران خسارات حاصل از عدم اجرای تعهّدات قراردادی و شرایط آن، هم از این جهت که سابقه فقهی روشنی ندارد و هم از جهت عدم انطباق با نظایر خارجی خود، ماهیّت روشنی ندارد. به همین علّت، آن چه که در نوشته های حقوقی آمده است نیز یکسان و یکنواخت نیستند؛ برخی آن را ناشی از سکوت فقه در خصوص مسئولیّت قراردادی دانسته، و گروهی دیگر، دلیل وضع آن را پوشش دادن به نقص ابزارهای فقهی ناظ...
متن کاملبرهان صدیقین
با آنکه استدلال وجودی آنسلم و دکارت همواره منشأ بحث و جدل در میان فیلسوفان و الهیدانان غرب بوده، به استدلال وجودیای که نخست از سوی ابنسینا (370- 429 ه.ق) صورتبندی شد و پس از وی بسیاری از فیلسوفان مسلمان در طول قرنهای متمادی تا عصر حاضر، تدوینهای دوبارهای از آن ارائه کردند، توجه چندانی نشده است. در این مقاله، بر حسب ترتیب تاریخی، تقریرهای گوناگونی از آن را ارائه کرده، به برخی از مهمتر...
متن کاملبحثی در برهان صدیقین
همه ادیان در پذیرش وجود خداوند متعال اشتراک نظر دارند ‘آنچه آنها را از یکدیگر متمایز می سازد ‘بحث در توجیه و تفسیر هستی مطلق است . در دنیای اسلام نیز نحوه قبول وجود خالق جهان در میان مذاهب گوناگون و حتی در فرقه های مختلف یک مذهب متفاوت می باشد .شاید یکی از دلایل پیدایش استدلالهای متنوع در این موضوع واحد همین باشد . اما از این نکته نیز نمی توان گذشت که تلاش زیادی برای اثبات وجود خداوند با استناد...
متن کاملتعارض قوانین در قراردادها (قانون حاکم بر تعهدات قراردادی و اصل حاکمیت اراده)
هنگامیکه دادگاههای یک کشور با رابطهای حقوقی که در آن یک عنصر خارجی وجود دارد، مواجه میشوند موضوع تعارض قوانین مطرح میشود، یعنی دادگاه باید تصمیم بگیرد که از میان قوانین مطرح و مربوطه کدامیک بر آن رابطه حاکم یا قابل اعمال خواهد بود. در حالیکه این موضوع معمولاً در سیستمهای حقوقی عرفی به عنوان یک رشته حقوقی مستقل به حساب میآید، در سایر سیستمهای حقوقی، بویژه در سیستمهای حقوقی نوشته، قسمتی از م...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
عنوان ژورنال
دوره 1 شماره 2
صفحات 7- 25
تاریخ انتشار 2017-08-23
با دنبال کردن یک ژورنال هنگامی که شماره جدید این ژورنال منتشر می شود به شما از طریق ایمیل اطلاع داده می شود.
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023